twee broers en een zus
Willem Spronk
Willem Spronk
beelden en schilderijen
Al vroeg ben ik begonnen met tekenen en schilderen. Veel later is daar het maken van beelden bijgekomen.
Mijn schilderijen uit de eerste jaren zijn in hoofdzaak aquarellen. Ik ben daarna overgestapt op acrylverf waarmee ik mijn verbeelding omzette op grote kartonnen vellen. Sinds een jaar of tien werk ik uitsluitend met olieverf. Vooral op doeken van 1 bij 1 meter. Ik ga uit van een bepaald concept, maak soms een of meerdere schetsen, en mijn kwasten en verf doen als het ware de rest. Ik schilder in beginsel een dag in de week en stel mijn atelier die dag ook beschikbaar aan enkele anderen.
Beelden maak ik in klei of was. De beelden zijn figuratief en suggestief en komen evenals bij het schilderen tot stand vanuit een bepaald idee dat ik heb of krijg terwijl ik bezig ben. Als regel maak ik een bronzen beeld in een oplage van een exemplaar met een optie op twee extra exemplaren. Ik maak mijn beelden in het atelier van een bevriend beeldend kunstenaar. We zijn daar elke week met een klein aantal mensen en werken zelfstandig.
Expositie in 1900
Olieverfschilderijen 1 x 1 meter
Titel Zonnebaadsters, speciale expositieprijs* € 950,00
Titel Manhattan, speciale expositieprijs* € 760,00
Titel Nachtleven, speciale expositieprijs* € 680,00
Titel Party, speciale expositieprijs* € 760,00
Titel Clown 1, speciale expositieprijs* € 760,00
Brons
Titel Man met handdoek, speciale expositieprijs* € 950,00
* prijzen gelden uitsluitend voor de expositie in 1900 van
17 maart tot en met 10 mei 2011
Mijn schilderijen zijn te koop en worden zonder lijst geleverd, tenzij anders overeengekomen. De bronzen zijn te koop en worden in beginsel inclusief hardstenen sokkel geleverd. Kijk op mijn website www.vijverzicht.nl
Gemma Spronk
Gemma B.M. Spronk
(www.kunstkijk.nl en www.kunstkijk2.nl)
Gemma voelt zich sterk verbonden met haar creatieve moeder Bep Spronk-Jansen.
Bep had een steeds in beweging zijnde creatieve energie . Die leeft ook voort in dochter Gemma.
Gemma heeft haar moeder slechts ruim tien jaren mogen meemaken, maar niettemin is er die verbondenheid in creatieve zin.
Gemma houdt van mensen , en is een echte connector. Een schepper van harmonie en balans.
Dit uit zich ook in haar belangstellingen in artistieke zin: Gemma houdt van mooie dingen, objecten, die de door haar nagestreefde balans bevorderen.
Zij is op veel scheppende richtingen actief:
- zij maakt poppen, in allerlei vormen, en van allerlei materialen,
- zij tekent en schildert, maakt bronzen en stenen beelden,
- schikt bloemen en creëert interieurs,
- schept romantische kamer-stofferingen en
- sprookjesachtige kinderkamers,
- bouwt, schildert en timmert kinder-poppenhuizen met sprookjesuitstraling,
- schept sfeervolle, stralende kerstkaarten met speciale vredesboodschappen in vorm en kleur,
en bovenal:
- heeft aandacht en liefde voor mensen om haar heen,
- vooral voor haar gezin, met name de kleinkinderen.
Kortom, een fantastische creatieve vrouw, moeder en grootmoeder, aan wier lippen je hangt als zij je als kind voorleest, of een sprookjespoppenspel met je doet….
Dat scheppende gevoel , het brengen van harmonie op plaatsen en tijden, waar dat op dat moment naar haar oordeel nodig of gewenst is, is de rode draad in haar leven.
De vormen, beelden, kleuren, en sfeerschikking zijn daarbij bevorderende elementen.
Door de vormen heen, bijvoorbeeld de bronzen beelden, krijgt de toeschouwer een impressie van de boodschap van balans en verstilling, die Gemma steeds in haar werk weet te leggen.
Zij maakte een groepsbeeld van haar broers en zussen en zichzelf. (zeven personen)
De toeschouwer heeft daarbij de mogelijkheid om een glimp van de verschillende persoonlijkheden in dat totaalbeeld te krijgen.
Heel boeiend !
Rob
Tijdens de expositie is van Gemma te zien:
Klik hier om te reserveren
voor het Plat du Jour
Maliestraat 10
2514 CA
Den Haag
Contact: Marianne
phone:
06 42 71 75 91
e-mail:
marianne@1900.nu
Rob Spronk
Rob Spronk ( Robertus Carolus, Arnhem, 1943)
Rob denkt zelf, dat zijn creatieve vaardigheden deels zijn geërfd van vader Willem, en moeder Bep.
Daarmee zijn ook gevoeligheden, kwetsbaarheden, overgegaan. Daarmee is Rob veelvuldig bezig geweest. Die ervaringen hebben hem mede gevormd, tot de persoon, die hij nu laat zien.
Gedurende de eerste fase van zijn leven (rond middelbare school leeftijd) tekende en schilderde hij vrij veel en exposeerde ook eenmaal samen met de grafisch kunstenaar Hans Hilbrands uit Borger.
De thematiek toen is het beste te benoemen als magisch realistisch tekenen en schilderen.
Zonder twijfel was de creatieve impuls tot uiten van deze verbeeldingsvorm afkomstig uit het verwerkingsproces van zijn in de heel jonge jaren opgedane trauma’s in de oorlogstijd in Arnhem.
Ook was dit een instrument voor het hervinden en her-openen van een deel van zijn geblokkeerde geheugen.
Na zijn twintigste jaar gebeurde er op artistiek gebied een heel aantal jaren niet veel.
De creativiteit werd verplaatst naar het ouderschap in een jong gezin, en de leidinggevende functies in ordenende organisaties als de krijgsmacht en vervolgens het notariaat.
De drang tot ervaren van verdiepende bewustzijnsinhouden bracht Rob gedurende zijn jaren van “50-plus” tot het volgen van een relatief groot aantal trainingen op het gebied van yoga-technieken, esoterische filosofie , energetische benaderingswijzen van heling van dat,wat verstoord is in groei, en sjamanistische rituelen in culturen van Siberië, Midden-Afrika en midden- Amerika.
Toen Rob de 55 jaargrens overschreed, gebeurden er een aantal existentiële voorvallen in zijn leven; daardoor werd als het ware een sluis opengedaan voor een nieuwe golf van creativiteit .
In de jaren 2009-2010 maakte hij een serie van 25 schilderstukken, met magisch-realistische thematiek, beelden rond transcendentie, transpersoonlijke ervaringen, en ervaringen met wat de sjamanistische traditie benoemt als soul retrieval .
De archetypische beelden in zijn schilderwerk geven veel aspecten van deze bronnen van kennis en ervaring aan.
Bedoeling van het werk is, dat de beschouwer een eigen gevoel ervaart, en het werk dus hanteert als impuls voor eigen beleving. Uitleg wil Rob niet of nauwelijks geven, want het is slechts een mentaal aspect, en is daardoor van een andere orde dan de beeld-taal van zijn schilderwerk.
Veel genoegen bij het kijken en beleven!
Rob Spronk
Deel deze pagina
Probeer 123website gratis uit

Meest recente reacties